• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини
  • МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо підготовки старшокласників до складання іспитів з англійської мови

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо підготовки старшокласників до складання іспитів з англійської мови

2017-05-22

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо підготовки старшокласників до складання іспитів

з англійської мови

Досвід проведення тестування з іноземних мов, зокрема – англійської мови, показав, що значна частина учасників виявилася недостатньо готовою до цієї процедури. Основну причину труднощів, з якими зіткнулися учасники у процесі проходженні тестування, фахівці вбачають у відсутності досвіду роботи з тестовими завданнями.

Типи завдань, що рекомендовані для підготовки старшокласників до складання іспитів з англійської мови:

1. Завдання навстановлення відповідностіна основі загального розуміння прочитаногоналежить до категорії легких. Воно містить п’ять коротких текстів/ абзаців одного тексту (40-50 слів), об’єднаних спільною темою, та вісім заголовків/ запитань до них, три з яких є зайвими. Кожен текст репрезентує окрему ідею. Для виконання завдання необхідно зрозуміти основну ідею кожного тексту, дотримуючись такої послідовності:

- ознайомитись із загальним заголовком;

- проглянути тексти, встановити їх тематику;

- ознайомитись із запропонованими заголовками (запитаннями);

- повернутися до текстів, уважно прочитати кожний, намагаючись знайти ключовий мовний вираз (слово, групу слів, слова-синоніми), який розкриває основну ідею тексту;

- співвіднести кожний заголовок (запитання) з відповідним текстом;

- відкинути три зайвих заголовка (запитання).

Наприклад:
Read thetext below. Match choices (A-H) to (1-5). There are three choices you don’t need to use.

Choosing a university can look like a daunting process, but there are lots of resources to help make it easier. Before you start filling out those university application forms, consider the many variables that affect the “fit” of a university to your unique personality and educational goals. Take a look at the following factors.


1____________
Make sure the university offersthe programyou want – you can check program listings in this directory, or onlinewww.aucc.ca/can_uni/search/ index_e.html. Remember that your first year is often a time to trya variety of courses, and then choose the area in which you want to specialize. You could try new fields of study that aren’t available in high school – courses like astronomy, philosophy or international studies.


2____________
Have a look at the university calendars and read the individualcourse outlines. You can also compare how individual programs are designed by different universities (such ascourse components),the structure of courses(is it group work or exam-based?) and the flexibility offered each year in terms of what students can choose to study.


3____________
Do you want asmall university, where most of the students are undergraduates and live on campus? Alternatively, would you prefer alarger university, with access to a greater range of facilities and programs?


4____________
A University’s reputation continues to be a major factor in how students choose where to study. That said, choosing a university should not be done solely on reputation. Be aware that reputations are sometimes out of date or overstated, sofirst-hand experienceis often beneficial. Prospective students can visit the campuses of their top university choices and spend some time talking with current students and getting a feel for the campus. Try to get a sense of how you’d see yourself living in that particular place for three or four years.


5____________
The costsassociated with attending university go well beyondtuition feesto include housing, food, books, supplies, and personal living expenses. Thesecostsare different depending upon the type of program, type of university and the size and location of the school.

A Start with studying youradmission requirements.

B Find out about thecourse content.

C Try to get your own impression of the university you choose.

D Make sure you can afford it.

E Learn how faraway from homeit is.

F See if you’ll be satisfied with the housing condition.

G Consider the size of the university.

H Check on the curriculum.

(from the Internet resources)


2. Завдання на повне розуміння прочитаного з вибором однієї правильноївідповіді (Multiplechoice)містить текст (до 400 слів) та запитання, на які необхідно відповісти (твердження, які необхідно закінчити). До кожного запитання (твердження) пропонується три (чотири) варіанти відповіді, з яких лише один є правильним.

Завдання перевіряє повне розуміння змісту автентичного тексту із встановленням значення незнайомих слів на основі лінгвістичної та контекстуальної здогадки. Ця форма тестування містить легкі та оптимальні завдання. Чотири варіанти відповідей, які представлені у тесті, подані у порядку викладу інформації у тексті, тому учень може прослідкувати його основну ідею під час роботи із запитаннями. Зокрема, останнє запитання може вимагати від учня розуміння тексту в цілому.

Запитання (твердження) до тексту спрямовані на:

- знаходження конкретної інформації, що базується на фактах, викладених у тексті;

- з’ясування фактів, що суперечать інформації, наданій у тексті;

- формування висновків на основі інформації з тексту;

- уточнення значення лексичної одиниці на основі контексту;

- встановлення основної ідеї тексту.

Для успішного виконання цього виду тестових завдань, необхідно навчати учнів спершу швидко ознайомлюватися із текстом, а потім переглядати запитання. Три відповіді з чотирьох є невірними, тому немає сенсу спершу концентрувати увагу на тестових завданнях. Після ознайомлення з текстом, учні повинні прочитати запитання. Одразу слід наголошувати на тому, що деякі варіанти відповідей можуть містити ‘word spotting’, тобто даний варіант не може бути правильним лише через те, що в ньому міститься таке ж слово, як і в тексті. Увага учнів має бути зосереджена на ідеї тексту, а не на окремому слові. Коли питання має форму незакінченого речення, учні повинні уважно читати та співвідносити обидві частини запропонованих речень. Необхідно також перевіряти чи відповідає обраний варіант тому, що написано у тексті.

Наприклад:

Read the text below. For questions (1-7) choose the correct answer (A, B, or C).

Miracle on the Hudson

Things were looking bad for Flight 1549 out of New York’s LaGuardia Airport one cold winter day in 2009. At 3:24 p.m., just minutes after takeoff, the Airbus 320 flew straight into a flock of large birds. There were several loud noises. Then both of the engines died. In the cockpit, Captain Chesley B. Sullenberger noticed a sharp smell of burning feathers. The plane was only 914 metres in the air, and it had no power. They were going down.

Behind Sullenberger in the cabin, 150 passengers knew they were in trouble. Many desperately turned on their mobile phones to say good-bye to loved ones. Some on the plane cried, and others prayed, but Captain Sullenberger did not panic. The lives of the 150 passengers and five crew members were in his hands. His ability to stay calm in the face of disaster was the only thing that could save them.

Sullenberger had 40 years of flying experience. Like many pilots, he had experience in the military, where he flew a fighter jet. Sullenberger was also a safety consultant for airlines, so he knew a great deal about how to handle a crisis. He knew how to fly gliders, too. This was a helpful skill because the jet was now behaving like a very heavy glider.

At first he thought he could turn the plane around for an emergency landing. However, the jet was right over the city. It was near too many tall buildings and “too low, too slow” to reach the airport. Then he thought he could probably fly across the Hudson River and land at a nearby airport in New Jersey. That wasn’t a good idea, however. He might crash into a neighbourhood full of people.

Sullenberger decided he had only one option. He would have to bring the plane down in the icy Hudson River. It was going to be a very difficult landing. A water landing is extremely unusual for a plane, especially a water landing with no casualties. He would need to keep the nose of the plane up and control the wings perfectly. If one wing went into the water, the plane would turn over and over.

Experts say that self-confidence is crucial when you have to act in a difficult situation. Captain Sullenberger was anxious, but he was confident. He believed he could land this plane. He didn’t panic and brought the plane lower and lower. “Brace for impact,” he said over the intercom. At 3:31 p.m., the plane touched down the water. There was a huge spray of water, the plane stopped, and it floated.

Sullenberger got up from his seat in the cockpit. He reached for the passenger list. As the passengers climbed out of the plane onto the wings, he checked off their names. Was everybody safe?

Outside the plane, it was only -6.7° C, but the plane had landed in a busy part of the Hudson River. Ferries, rescue boats and helicopters came close to the plane and started rescuing passengers. Captain Sullenberger was back inside. One last time, he walked through the plane to make sure everyone was off. In the end, all 155 people on board Flight 1549 survived. People called it a miracle. The miracle was that they had the right captain at the right time.

Choose the correct letter (a, b or c) - (1 point each)

1) What caused Flight 1549’s problem?

a) an engine fire

b) a flock of birds

c) low fuel

2) How many passengers and crew were on board?

a) 40

b) 150

c) 155

3) While the plane was going down, it _____________ .

a) was on fire

b) acted like a glider

c) lost a wing

4) Why couldn’t Captain Sullenberger turn the plane around?

a) He did not have enough fuel to go back to the airport.

b) The airport was too crowded with other planed waiting to land.

c) His plane was too close to the ground and didn’t have enough speed.

5) Which statement is not true about Captain Sullenberger?

a) He was sure about his ability to land the plane.

b) He was calm in the face of disaster.

c) He could not decide what to do.

6) How much time passed between hitting the birds and landing the plane?

a) 7 minutes

b) 24 minutes

c) 31 minutes

7) What did Sullenberger do after the plane was on the water?

a) He radioed for help.

b) He used the intercom to tell the passengers to get out of the plane.

c) He used his passenger list to check that everyone was safely outside.

( fromRealThis, level 2)

3. Завданняна перевірку лексичних вмінь та навичокмістить текст, у якому пропущено певну кількість слів. Після тексту пропонується 4варіанти відповідей на кожен пропуск, з яких лише одна є правильною. Варіанти відповідей репрезентують мовні одиниці, що належать до однієї частини мови, мають однакову граматичну форму, але різне значення.

Ця частина тесту містить легкі, оптимальні та складні завдання.

Для успішного виконання завдання доцільно дотримуватись такої послідовності:

- проглянути увесь текст;

- проглянути всі відповіді;

- повернутися до тексту й встановити, які з варіантів відповідей відповідають змісту та структурі речень з пропусками.

За необхідності учень може спробувати перекласти речення, в якому є пропуск, рідною мовою, роблячи підстановку запропонованих слів, враховуючи їх лексичну та граматичну сполучуваність та стилістичне забарвлення.

Тести такого характеру перевіряють лексичні знання учнів. Частина пропусків у тексті пов'язана зі сталими виразами англійської мови та вживанням фразових дієслів (collocations, set phrases, phrasal verbs). Інші питання стосуються структури речення та лексико-граматичних аспектів мови.

Враховуючи той факт, що тексти для читання є автентичними, у процесі підготовки до цього виду завдань учням рекомендується розширювати словниковий запас, читаючи оригінальні тексти із періодичних видань та посібників, що рекомендовані Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України.

Наприклад:

Read the text below and choose the correct word (A, B, C or D) for each gap.

Light Pollution

Some years ago, when I was working as an astronomer at the Greenwich Observatory in London, I received a letter from an elderly lady living 1) _______ who said: “When I was a girl, we could see so many stars but they’re not there any more. Have they faded?” Walking down the hill on which the observatory stands, I 2) _______ the truth of what she said. 3) ______ me were all the lights of London and above me was the orange glow they 4) ______ up into the night sky. But I could 5)______ see any stars.

If light pollution – as this effect is known – continues to increase at its present 6)______, our grandchildren will only 7)_____ the chance to see the stars if they visit an observatory 8)_____ the one in Greenwich. Light pollution is almost 9)______ for granted in most cities, and it is fast spreading into rural areas too. 10)______ recent research, almost half of all Europeans and two-thirds of North Americans can no longer see the Milky Way. And this type of pollution doesn’t only 11)_____ our view of the night sky, it also wastes money and causes environmental pollution. For example, a single light bulb, 12)______ all year, releases around a quarter of a ton of carbon dioxide into the atmosphere, making global warming even worse.

1 A nearby B closely C vicinity D neighbourly
2 A regarded B realised C remarked D reacted
3 A Across B Between C Aside D Beneath
4 A give B send C keep D fill
5 A clearly B surely C hardly D faintly
6 A case B rank C grade D rate
7 A carry B draw C get D catch
8 A like B similar C same D as
9 A brought B taken C felt D passed
10 A According to B Apart from C Instead of D In addition to
11 A destroy B deny C defeat D delay
12 A set off B put in C left on D joined up

( fromExam Trainer)

4. Завдання з розгорнутою вiдпoвiддюпередбачає створення власного висловлювання у

письмовій формі відповідно до запропонованої комунікативної ситуації. Для виконання завдання учасник тестування отримує бланк. Учень повинен оформити своє письмове висловлювання таким чином, щоб на бланку вистачило відведеного для цього місця.
Виконуючи це завдання, слід звернути увагу на змістове наповнення, логічний зв’язок між частинами, зв’язність (наявність з’єднувальних елементів), відповідність письмового висловлювання заданому формату, лексичну наповнюваність та граматичну правильність.

Одним з видів письмового завдання є особистий лист, який розпочинається із привітанняDear та ім’я адресата.

У першому абзаці використовуються вступні розмовні формули (opening remarks), такі як:How are you? I’m fine. Thanks for your letter. It was really nice to hear from you.I'm sorry I haven't written for such a long time but ...Hi!How’severything(going)?Ihopeyouarewell.Sorry I haven’t written sooner,but…тощо.

Далі слід вказати мету написання листа:The reason I’m writing is… I’m writing to tell you…You asked me to recommend some (places to stay in my country) ...I've managed to find out some information about (language schools) for you.

Учнів повинні опрацьовувати усі чотири пункти комунікативного завдання, присвятивши кожному пункту окремий абзац.

Для організації зв’язку між абзацами доцільно вживати з’єднувальні елементи:firstly,secondly,tobeginwith,in addition,furthermore,lastly,moreover,besides.

На позначення контрасту та протиставленнявикористовують:on the one hand…on the other hand,however,still,inspiteof/despite,neverthelessтощо.

Для логічного завершення листа, вживають вирази:all in all, to sum up, in conclusionтощо.
Написання листа


Особистийлист
- Привітання
Dear + our friend’s first name,
- Початок листа

Вступні розмовні формули
How are you? I’m fine. Thanks foryour letter. It was really nice to hear from you.
I'm sorry I haven't written for such a long time but ...
Hi!How’severything(going)?Ihopeyouarewell.Sorry I haven’t written sooner, but…


Мета написання листа
The reason I’m writing is…
I’m writing to tell you…
You asked me to recommend some (places to stay in my country) ...
I've managed to find out some information about (language schools) for you.
Основна частина листа
Опрацювання пунктів комунікативного завдання
З’єднувальні формули

Firstly,secondly,tobeginwith,in addition,furthermore,lastly,moreover,besides;
on the one hand…on the other hand,however,still,inspiteof/despite,nevertheless;
all in all, to sum up, in conclusionтощо.
Закінчення листа
Завершальнірозмовні формули
I’d better go now.
I can’t wait to hear from you.
Write back soon.
Well, that’s all my news.
Look forward tohearinfrom/seeing you soon.
Give my regards to your parents.
Drop me a line.
Love,/Yours,/Best wishes, + our first name.

Завдання не вимагає написання адреси та ім'я.

Кiлькiсть переглядiв: 351

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.